کابل زره دار

کابل زره دار همانطور که از نامش پیداست یک نوع کابل مقاوم و با کیفیت، با روکش مستحکم است که نسبت به کابل‌های عادی از کیفیت و مقاومت بالاتری برخوردار می‌باشد. این نوع کابل‌ها دارای روکش و لایه محافظ از جنس فولاد، گالوانیزه، آلومینیوم و دیگر فلزات هستند که همین موضوع استحکام آن‌ها در برابر شرایط متغیر محیطی را در افزایش می‌دهد. زره به عنوان یک لایه‌ی حفاظتی، از سیم‌ها در برابر آسیب‌های مکانیکی و خراش، نفوذ مواد شیمیایی و تابش الکترومغناطیس، محافظت می‌کند. این نوع کابل‌ها استفاده‌های مختلفی دارند و می‌توان از آن‌ها در صنایع سبک، نیمه سنگین و صنعتی استفاده کرد. در صورتی که به دنبال یک کابل مقاوم در برابر فشارهای فیزیکی و مکانیکی، له شدگی، تغییرات شدید دمایی و حمله جانوران جونده هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از کابل زره دار است. در ادامه توضیحات کامل‌تر و بیشتری در مورد این کابل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

👈 دریافت لیست قیمت به روز و مشاوره رایگان جهت خرید انواع سینی کابل 👉

کابل زره دار

برای مشاهده لیست قیمت برترین برندهای سیم و کابل کلیک کنید

ساختار کابل زره‌دار

برای آشنایی بیشتر با انواع کابل زره دار بهتر است در ابتدا با ساختار این کابل‌های مقاوم و مستحکم آشنا شوید. این کابل‌ها همانند سایر کابل‌های برق، از اجزا و لایه‌های متعددی تشکیل می‌شوند که تفاوتشان با کابل‌های معمولی، در وجود یک لایه‌ی اضافی فلزی موسوم به زره است که سبب استحکام بیشتر این نوع کابل‌ها می‌شود. در ادامه هر کدام از قسمت‌های این کابل‌ها را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم:

هادی

به رشته‌های موجود در داخل کابل که جنسی مسی یا آلومینیومی دارند هادی گفته می‌شود. با توجه به رسانندگی و قیمت بالاتر مس، معمولاً رشته‌های مسی در کابل‌های فشار ضعیف استفاده شده و رشته‌های آلومینیومی برای کابل‌های فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عایق

به ماده‌ای که میان روکش و هادی قرار گرفته و سبب محدود شدن جریان برق به داخل هادی می‌شود، عایق می‌گویند. عایق می‌تواند از جنس‌های مختلف مانند پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید، سیلیکون یا مواد دیگر ساخته شود. در کابل‌هایی که نیاز است در برابر آتش مقاوم باشند، معمولاً از عایق سیلیکونی استفاده می‌شود.

ملافه

ملافه که با نام غلاف داخلی نیز شناخته می‌شود به یک لایه پلیمری باربر گفته می‌شود که از اجزای داخلی در مقابل سایش و آسیب مکانیکی محافظت می‌کند؛ معمولاً جنس ملافه از PVC است.

زره

به لایه فلزی محافظ که روی روکش قرار گرفته و از کابل در مقابل آسیب‌های مکانیکی محافظت می‌کند، زره می‌گویند. زره از جنس‌های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، گالوانیزه و غیره ساخته می‌شود و از نظر ظاهری نواری یا سیمی شکل است. معمولاً از زره سیمی در کابل‌های فشار ضعیف و از زره نواری در کابل‌های فشار متوسط استفاده می‌کنند.

غلاف بیرونی

غلاف را می‌توانیم بیرونی‌ترین لایه معرفی کنیم که روی زره قرار گرفته و تمام اجزای کابل را کنار یکدیگر محکم نگه می‌دارد و از آن‌ها در برابر مواد شیمیایی، فشارهای خارجی، رطوبت و خوردگی محافظت می‌کند. در اکثر مواقع جنس غلاف از PVC یا PE است و در رنگ‌های گوناگون تولید می‌شود. البته برای کابل‌هایی که مقاوم در برابر حریق ساخته می‌شوند، این غلاف از جنس سیلیکون و یا بافت ابریشمی است.

بیشتر بخوانید:  سینی کابل PVC چیست؟

ولتاژ

ولتاژ به معنی میزان انرژی پتانسیل میان دو نقطه از مدار است، به طور کلی به میزان اختلاف پتانسیل الکتریکی در میدان الکترواستاتیک ولتاژ می‌گویند. هر سیم و کابلی میزان ولتاژ مخصوص به خود را دارد و نیاز است تا هنگام خرید انواع سیم و کابل، ولتاژ آن را در نظر داشته باشید. کابل‌ها سطوح ولتاژی خاص خود را دارند و این سطح ولتاژ بستگی به سطح ضخامت عایق، غلاف بیرونی و تکنولوژی ساخت کابل دارد. هر کدام از سیم‌های آلومینیومی یا مسی، جدول خاص خود را بر اساس مسافت و جریان مجاز دارند که در هنگام انتخاب کابل مناسب، بایستی با توجه به این موارد، کابل مناسب را گزینش کرد.

انواع کابل زره دار

کاربرد کابل زره دار

کابل زره دار در واقع یک کابل با یک لایه محافظ اضافی نسبت به سایر کابل‌هاست. این لایه اضافی که زره نامیده می‌شود، یک لایه‌ی فلزی است که سبب مقاومت بالاتر این نوع کابل‌ها و البته انعطاف‌پذیری کمتر آن‌ها می‌شود.
در نظر بگیرید انواع کابل زره دار دارای کاربردهای مختلف و گسترده‌ای هستند، به طور کلی در مکان‌هایی که احتمال خطر زیاد باشد و نتوان از کابل‌های معمولی برای ایجاد محافظ استفاده کرد، از کابل‌های زره‌دار استفاده می‌کنند. این کابل‌ها در پتروشیمی، پمپ بنزین‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های مربوط به نفت و گاز و اکثر دستگاه‌هایی که با برق ولتاژ قوی سر و کار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان از آن‌ها در عملیات جوشکاری، مکان‌هایی که جانوران موذی جونده فراوان هستند و مکان‌هایی که ماشین‌های سنگین و فوق سنگین عبور می‌کنند، استفاده کرد.

انواع کابل زره دار

کابل‌های زره‌دار نمونه‌ها و مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها کاربرد و ویژگی خاص خود را دارد؛ در ادامه مهمترین انواع کابل زره دار را به شما معرفی می‌کنیم:

کابل زره دار مقاوم به حریق

این نوع کابل از ترکیبات ترموپلاستیک پوشیده شده و دارای زره سیم آلومینیومی یا فولادی است. انواع کابل زره دار مقاوم به حریق در هنگام آتش سوزی گاز هالوژن یا شعله‌های زیاد ایجاد نمی‌کنند. کابل زره دار مقاوم به حریق می‌تواند از سیم‌های داخل خود زمان بیشتری محافظت کرده و از گسترش آتش سوزی در زمان کم جلوگیری می‌کند.

کابل زره دار سرب‌دار

برای ساخت این نوع کابل‌ها از سرب به همراه زره استفاده شده است. کابل‌های سرب‌دار در مقابل خوردگی، رطوبت، پوسیدگی، پارگی تداخلات و نویزها مقاومت فراوانی دارند. علاوه بر مقاومت زیاد، کابل‌های سرب‌دار برای انتقال جریان برق، تجهیزات بسیار خوبی هستند.

کابل زره دار غلاف سربی

این نوع کابل‌ها به دلیل داشتن غلاف سربی در صنعت برق به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها را می‌توانیم جزء مقاوم‌ترین کابل‌ها معرفی کنیم که از یک یا چند رشته یا افشان ساخته شده و خمیدگی یا استفاده‌های مداوم سبب کاهش کیفیت آن‌ها نمی‌شود. امروز از این کابل‌ها در مکان‌های جوشکاری، محیط‌های نفتی و روغنی و مکان‌هایی که احتمال آتش سوزی در آن‌ها زیاد است استفاده می‌شود. استفاده از این کابل‌ها سبب ایجاد تداخل و نویز نمی‌شود و با خیال راحت می‌توان آن‌ها را در مکان‌های صنعتی و نیمه صنعتی به کار برد.

بیشتر بخوانید:  ساپورت سینی کابل

کابل شبکه زره دار

کابل شبکه زره دار در دسته پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین کابل زره دار قرار می‌گیرد. این کابل‌ها برای انتقال داده و اطلاعات میان کامپیوترها، شبکه‌های استرچ، روترها و سوئیچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی داخل این کابل‌ها، شبکه‌ای از سیم‌های مسی یا شیشه‌ای وجود دارند که می‌توان با خیال راحت از آن‌ها در شبکه‌های رایانه‌ای و کامپیوتری برای ایجاد اتصالی امن و پایدار استفاده کرد.

کابل های زره دار

کابل زره دار نوار فولادی

این نوع کابل را می‌توانیم یکی از قوی‌ترین و نفوذ ناپذیرترین کابل‌ها معرفی کنیم که امروزه برای موارد صنعتی کاربرد دارند. این نوع کابل‌ها به صورت مستقیم در زمین دفن شده و برای استفاده از آن‌ها نیاز به لوله نیست؛ علاوه بر این، در کنار کیفیت بالا از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند. کابل زره دار نوار فولادی از استحکام فراوانی برخوردار بوده و برای محافظت از سیم‌های هادی درون آن، از چند لایه محافظ استفاده شده است.

کابل زره دار سیم آلومینیومی

در مورد کابل زره دار سیم آلومینیومی باید بگوییم که این نوع کابل‌ها چند هسته‌ای هستند، به عبارتی از هسته‌های متعددی تشکیل شده‌اند. هنگامی از این نوع کابل‌ها استفاده می‌شود که نیاز باشد یک میدان مغناطیسی قوی توسط آلومینیوم به وجود بیاید. در این نوع سیم‌ها به جای فولاد از آلومینیوم استفاده شده و همانند دیگر کابل‌های زره‌دار، دارای استفاده‌های مختلفی هستند.

کابل زره دار سیم استیل

این نوع کابل‌ها دارای یک محافظ مکانیکی قدرتمند بوده که در مقابل فشارهای زیاد از خود استحکام زیادی نشان می‌دهند. به دلیل اینکه این کابل‌ها محافظ مکانیکی قدرتمندی دارند در نتیجه می‌توانند به راحتی فشارهای زیاد را تحمل کنند. می‌توان با خیال راحت این کابل‌ها را زیر زمین و یا در پروژه‌های خارجی مورد استفاده قرار داد.

کابل زره دار با سیم گرد

از یک شافت انعطاف‌پذیر تشکیل شده که داخل آن‌ها یک مارپیچ برای تولید سیم‌ها به کار برده شده است. انعطاف‌پذیری این سیم‌ها زیاد است و می‌توان آن‌ها را در مکان‌های پرتردد یا در مکان‌هایی که از دستگاه و تجهیزات صنعتی در حجم زیاد استفاده می‌کنند، به کار برد.
9. کابل زره دار با سیم تخت
کابل زره دار با سیم تخت که با نام کابل سیم صاف نیز شناخته می‌شود شامل چند لایه مسطح از جنس فولاد ضد زنگ می‌باشد. برای ساخت این کابل‌ها از یک طناب مارپیچی و مقداری سیم از جنس فولاد استفاده می‌کنند که این موضوع مقاومت و ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  خمکاری سینی کابل

کابل SWA چیست؟

کابل SWA در واقع مخفف steel wire armor به معنای کابل زره دار استیل وایر است. این نوع کابل را می‌توانیم نوعی از کابل زره دار سیم فولادی معرفی کنیم که غیر قابل انعطاف بوده و از آن برای تامین برق شبکه استفاده می‌کنند. به نوعی این نوع کابل‌ها جزو کابل‌های برق مقاوم هستند که از آن‌ها در سیستم‌های زیرزمینی، شبکه‌های برق و کانال‌های کابل استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها به گونه‌ای طراحی شدند که یک لایه محافظت مکانیکی روی آن‌ها قرار می‌گیرد و بیشتر از آن‌ها در فضای خارجی استفاده می‌کنند. زره فولادی استفاده شده در این کابل‌ها سبب کاهش خطر برق گرفتگی و آسیب دیدن کابل می‌شوند.

کابل swa

این نوع کابل در برابر نیروهای مکانیکی و کشش گسترده کامل مقاوم هستند؛ اما کابل‌های زره دار نوار استیل یا STA گرچه در برابر نیروهای مکانیکی مقاوم‌اند، در برابر نیروهای کششی مقاومت زیادی ندارند. این تجهیزات نسبت به دیگر انواع کابل زره دار دارای وزن بیشتری بوده و می‌توان از آن‌ها به صورت مستقیم و بدون نیاز به لوله در زمین یا روی دیوار استفاده کرد. توجه داشته باشید که این نوع کابل‌ها معمولاً دو یا چند رشته‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را به صورت دو رشته، سه رشته، چهار رشته، پنجره رشته و هفت رشته تهیه کرد. در نظر داشته باشید معمولاً کابل زره دار شبکه بیشتر در مناطقی با افت زیاد استفاده می‌شود و می‌تواند کشش گسترده یا نیروهای مکانیکی خارجی زیاد را تحمل کند. این کابل‌ها نفوذپذیری زیادی داشته و از اثر محافظ مغناطیسی خوبی برخوردار هستند.

کابل سرب‌دار زره‌دار

در توضیح این کابل‌ها می‌توانیم بگوییم، کابل‌های سربدار زره‌دار دسته‌ای از کابل‌های افشان هستند که از قدرت زیادی برخوردار بوده و امروزه از آن‌ها استفاده‌های مختلفی می‌شود. به دلیل اینکه در این کابل‌ها از سرب استفاده شده است در نتیجه جزء کابل‌های مقاوم و قوی به حساب می‌آیند که از استحکام بی‌نظیری نیز برخوردار هستند. در حال حاضر از این کابل‌ها بیشتر برای انتقال برق زمینی بالاتر از یک کیلو ولت استفاده می‌کنند. همانند دیگر کابل‌ها در کابل زره دار سربدار نیز از یک عایق PVC برای محافظت از قسمت‌ها و لایه‌های کابل استفاده می‌شود و همین موضوع سبب مقاومت این تجهیزات در برابر جریان الکتریکی بالا و آب و رطوبت می‌شود.

به طور معمول کابل زره‌دار سربی از نظر شکل زره به دو دسته کابل زره‌دار سیمی و کابل زره‌دار نوار فولادی تقسیم‌بندی می‌شود و از هر کدام از این کابل‌ها در محیط‌های داخلی یا بیرونی ساختمان و برای مقاصد مختلف استفاده می‌کنند. در حال حاضر در صنایعی که دما و گرمای زیادی دارند و نیاز است از کابل‌هایی استفاده شود که بتواند از گسترش گرما جلوگیری کرده و به خوبی نیروی برق را منتقل دهد، کابل زره دار سربدار را به کار می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *