استاندارد رنگ بندی کابل

اگر با کابل‌های برق و سیم‌های مختلف آشنایی داشته باشید، احتمالا می‌دانید که هر رنگ می‌تواند معانی خاصی را در دنیای کابل‌ها داشته باشد. استفاده از سیم‌های برق امری اجتناب ناپذیر بوده و بدون این لوازم، محیط اطراف ما به طور کلی تغییر خواهد کرد. یادگیری انواع سیم‌ها و کابل‌ها و معنی هر رنگ، می‌تواند به ما در استفاده بهتر از آن‌ها کمک کرده و سبب شود تا ما بتوانیم با اطمینان بیشتری در این زمینه فعالیت داشته باشیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به کمک یکدیگر به بررسی اجمالی سیم‌های مختلف پرداخته و بتوانیم آن‌ها را از روی رنگ، از یکدیگر تشخیص دهیم.


👇🏻 مجموعه برق یاسین عرضه کننده سیم و کابل با کیفیت و دارای ضمانت اصل 👇🏻

📌 سیم و کابل باختر ایرانیان  📌 سیم و کابل پرتو الکتریک  📌 سیم و کابل ماهان امیر


رنگ‌بندی کابل‌ها به چه صورت است؟

استاندارد رنگ‌بندی کابل می‌تواند بسته به نوع کابل و حتی کشور مد نظر، متفاوت باشد؛ به عنوان مثال استانداردهای استفاده شده در سیم‌ها و کابل‌ها در ایران با دیگر کشورها متفاوت خواهد بود و نمی‌توان یک قاعده کلی و ثابت را برای رنگ سیم‌ها و کابل‌ها در سراسر دنیا معرفی کرد. کابل‌های برق معمولا در رنگ‌های مشکی، سفید، خاکستری، قرمز، زرد، سبز و غیره می‌توانند وجود داشته باشند. هدف از به کار بردن هر رنگ مخصوص بوده و با استفاده از رنگ‌ها، می‌توان علامتی مشخص یا جهانی را برای کابل ایجاد نمود. در ادامه برخی از انواع سیم‌ها و معنی رنگ آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

👈 دریافت لیست قیمت به روز و مشاوره رایگان جهت خرید انواع سینی کابل 👉

بیشتر بخوانید:   بهترین برند لوله فلکسیبل و لوله خرطومی

استاندارد رنگ بندی کابل

سیم‌های برق سیاه

از سیم‌ها و کابل‌های سیاه اغلب برای سوییچ‌ها و همچنین پریزهای برق استفاده می‌شود. این سیم‌ها عموما نقش اتصالی را ایفا می‌کنند که سبب اتصال سوییچ به بار الکتریکی می‌شود. سیم‌های سیاه در اغلب استانداردهای معروف و معتبر جهانی کاربرد مشابهی را خواهند داشت و کمتر می‌توان استفاده دیگری از این سیم‌ها را به یاد آورد.

سیم‌های برق آبی و زرد

استفاده از سیم‌های رنگ آبی و زرد بدین معنا است که این سیم‌ها حامل جریان برق هستند اما از آن‌ها در سیم‌کشی‌های عادی و معمولی استفاده نمی‌شود. استفاده از این سیم‌ها زمانی انجام می‌گیرد که سیم‌های برق‌دار دیگری از مسیر مد نظر نیز کشیده شده باشند. نکات گفته شده تنها یک نمونه از استاندارد رنگ‌بندی کابل محسوب می‌شود.

سیم‌های برق قرمز

استفاده از سیم‌های قرمز شباهت بسیار زیادی به سیم‌های سیاه داشته و از این سیم‌ها نیز در زمینه اتصال سوییچ‌های مختلف و پایه‌های سوییچ استفاده می‌شود. از این سیم‌ها در سنسورهای دود و دستگاه‌های smoke detector نیز استفاده می‌شود.

سیم‌های سفید و خاکستری

استفاده از سیم‌های سفید و خاکستری برای نول بوده و معمولا از این سیم‌ها در جریان اصلی برق استفاده نخواهد شد. استفاده از رنگ سفید بسیار رایج‌تر از رنگ خاکستری است و در این مواقع، اغلب افراد سعی می‌کنند تا از سیم‌های سفید رنگ استفاده کنند.

سیم برق سبز

سیم‌های سبز را می‌توان برای نشان دادن اتصالات ارت استفاده کرد. هرگاه در سیستم سیمی با رنگ سبز مشاهده کردیم، این بدین معنا است که این اتصالات از سیم ارت برخوردار هستند. استاندارد رنگ‌بندی کابل در اغلب مناطق درباره سیم سبز ثابت بوده و بیشتر کشورها از این سیم برای نشان دادن سیم اتصال به زمین استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  تفاوت سینی کابل و نردبان کابل

☎️ ارتباط با پشتیبانی برق یاسین : 09127346803


استاندارد رنگ کابل‌های برق در ایران

استاندارد رنگ‌بندی سیم‌ها و کابل‌ها به نکات گفته شده خلاصه نمی‌شود و این سیستم نکات ریز و درشت بسیار زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. رنگ‌بندی‌های موجود در بازار ایران در زمینه سیم‌ها و کابل‌ها، مطابق استاندارد ISIRI ۶۰۷ بوده و تمامی رنگ‌ها باید از قوانین نوشته شده در این استاندارد تبعیت نمایند. این استاندارد دستورات مشخصی را درباره کابل‌ها بر اساس تعداد رشته‌های آن‌‎ها ارائه داده و بدین سبب، تعمیرکاران و برق‌کاران می‌توانند صرفا با نگاه کردن به رنگ کابل از نوع آن با خبر شوند.

در ادامه به توضیح مختصری از قوانین و قواعد این استاندارد می‌پردازیم.
• کابل‌های تک رشته‌ای: سیاه
• کابل‌های دو رشته‌ای: سیاه و آبی (رنگ آبی نشان‌دهنده نول است)
• کابل‌های سه رشته: آبی، قهه‌ای، سیاه و یا زرد و سبز
• کابل‌های چهار رشته‌ای: طوسی، قهوه‌ای، سیاه و یا زرد و سبز
• کابل‌های پنج رشته‌ای: آبی، قهوه‌ای، طوسی، سیاه. یا زرد و سبز

________________________________________________

🔹🔷  لوله فلکسیبل،یکی از پرفروش ترین محصولات مجموعه برق یاسین 🔷🔹

________________________________________________

استانداردهای معروف رنگ سیم‌ها

در بخش‌های قبلی به مطالعه استانداردهای کلی در زمینه رنگ‌بندی سیم و کابل پرداخته و استاندارد رایج ایران را نیز در آن مطالعه کردیم. اکنون زمان آن رسیده تا به شکلی دقیق‌تر به بررسی استانداردهای معروف دیگر پرداخته و چندی از آن‌ها را بررسی کنیم.

رنگ کابل‌های برق در ایران

استاندارد اروپا

استاندارد رنگ‌بندی کابل اروپا را می‌توان معروف‌ترین استاندارد حال حاضر در این زمینه دانست. طبق این استاندارد سیم‌های تک فاز به رنگ مشکی و سیم‌های دو فاز به رنگ خاکستری هستند. سیم ارت در این استاندارد به رنگ سبز بوده اما تفاوت آن با استانداردهای به کار رفته در ایران این است که از رنگ زرد نیز می‌توان به عنوان سیم ارت استفاده نمود.

بیشتر بخوانید:  سایزبندی لوله فلکسیبل

استاندارد بریتانیا

بریتانیا در زمینه استاندارد رنگ‌بندی کابل از قوانین اروپا پیروی نکرده و خود استاندارد منحصر به فردی را برای خود دارد. این استاندارد نیز درست به مانند استاندارد اروپا پر کاربرد بوده و بسیاری از افراد اطلاعات بالایی درباره آن دارند. این استاندارد به دو نسخه جدید و قدیمی تقسیم می‌شود که تفاوت‌های ناچیزی با یکدیگر دارند. سیستم رنگ‌بندی جدید سبب شده تا استاندارد این کشور به استاندارد اروپایی نزدیک‌تر شود و اینگونه از بروز هرگونه مشکل یا سوتفاهم در زمینه انتخاب رنگ سیم، جلوگیری به عمل آید. طبق این استاندارد سیم‌های خنثی آبی، سیم‌های ارت سبز و زرد و سیم‌های فاز به رنگ قهوه‌ای هستند.

سخن نهایی

مطالعه استاندارد رنگ‌بندی کابل و بررسی انواع استانداردهای موجود در این زمینه، در کشف هر چه بهتر نکات مهم این رشته اهمیت داشته و به ما کمک‌رسانی بسیار مناسبی را خواهد کرد. اگر در زمینه کاری خود با سیم‌ها و کابل‌های برق سروکار داشته و هر روز با این لوازم در تعامل هستید، دانستن این نکات می‌تواند برای شما بسیار مهم بوده و تاثیرات مثبت مختلفی را بر روی پروسه شغلی شما داشته باشد. شناسایی کابل‌ها و مشخصات آن‌ها بر اساس رنگ، می‌تواند سبب صرفه‌جویی در زمان شده و به ما کمک کند تا سیستم الکتریکی خود را در استانداردترین حالت ممکن بنا کنیم. توجه به استاندارد رنگ‌بندی کابل، پروسه تشخیص را تسریع کرده و کار را برای تعمیرکاران پس از ما هموار خواهد ساخت.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *