استاندارد سینی کابل

سینی‌های کابل از دسته تجهیزاتی محسوب می‌شوند که جنبه ایمنی و محافظتی بالایی دارند و در حال حاضر به میزان گسترده‌ایی در ساختمان‌ها، تاسیسات برقی و صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند. در واقع این تجهیزات از سیم‌ها و کابل‌های موجود در مدار الکتریکی در برابر ضربات یا نیروهای فیزیکی و خارجی محافظت می‌کنند. به همین دلیل رعایت استاندارد سینی کابل یکی از موارد مهم در انتخاب آن است. سابق بر این، کاربرد لوله‌های فولادی و پی وی سی به جای سینی کابل بسیار متداول بود؛ ولی به دلیل جریان نداشتن هوا در اطراف سیم‌ها و کابل‌ها، استفاده از آن‌ها باعث داغی و افزایش بسیار میزان دما در محیط می‌گردید.

در حال حاضر با جایگزینی سینی کابل به جای تجهیزات قدیمی‌تر این مشکل تا حدودی رفع شده است؛ زیرا استاندارد سینی کابل وجود پانچ‌های مختلفی را در آن پیش‌بینی کرده است که از افزایش دما در محیط کابل‌ها و خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌کند. در نهایت می‌توان اذعان کرد که سینی‌های کابل جایگزین مناسبی برای سیستم‌های سیم‌کشی باز یا لوله‌کشی برق هستند و از این حیث نقش بسیار مهمی در مدیریت هدایت کابل‌ها ایفا می‌کنند.

همچنین باید خاطر نشان کرد که در تولید و تهیه سینی‌های کابل، رعایت استانداردهای خاصی در این خصوص الزامی است و این استانداردهای بکار گرفته شده در تولید و سپس نصب سینی کابل، ضمن افزایش میزان کیفیت در عملکرد این تجهیزات باعث افزایش میزان بهره‌وری در سیستم الکتریکی می‌گردند. در این مقاله پیش‌رو از مجموعه برق یاسین به بررسی استاندارد سینی کابل، کاربری و ویژگی‌های این تجهیزات ایمنی می‌پردازیم.

 

ایزوی سینی کابل در اجرا

 

مزایای استفاده از سینی کابل

  • زیبایی ظاهری کابل‌کشی
  • ایجاد نظم و ترتیب در سیم‌ها و کابل‌ها
  • افزایش طول عمر مفید سیم و کابل
  • افزایش میزان ایمنی در جهت جلوگیری از برق‌گرفتگی افراد یا بروز حوادثی نظیر آتش‌سوزی
بیشتر بخوانید:  استاندارد رنگ سیم برق در ایران و جهان

کاربرد سینی کابل استاندارد

کاربردهای سینی کابل بسیار گسترده است. از سینی کابل در جهت زیبایی و منظم نمودن کابل‌کشی در تعداد بالا و در ساختمان‌ها و یا فعالیت‌های صنعتی که نیاز به استفاده از سیم و کابل در مقادیر زیاد است استفاده می‌شود. در حال حاضر استاندارد سینی کابل تولید سینی‌های استاندارد با کیفیت مطلوب و ویژگی‌ها یا مزایای کاربردی متعددی را فراهم کرده است. از جمله مهم‌ترین موارد کاربردی سینی‌های کابل در صنعت و سازه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مکان‌های در معرض امواج الکتریکی
  • محیط‌های در معرض تکانه یا لرزش
  • انواع محیط‌های باز و بسته مثل داخل و خارج سازه‌ها
  • محیط‌های شلوغ و پر از تراکم جمعیت
  • محیط‌های در معرض تردد افراد
  • اقلیم‌های آب و هوایی مرطوب

 

کاربرد سینی کابل

خرید سینی کابل - برق یاسین

تخفیف ویژه خرید عمده سینی کابل و اتصالات سینی کابل در برق یاسین

 

متریال به کار رفته در سینی کابل استاندارد

در تولید سینی کابل استاندارد عموما از متریال مختلفی استفاده می‌شود. در واقع مکان استفاده و کاربری سینی کابل در تعیین نوع متریال مصرفی موثر است. استاندارد سینی کابل به نوعی رعایت استفاده از متریال مناسب در تهیه این تجهیزات ایمنی و محافظتی است. از مواد قابل استفاده در تولید سینی کابل، بایستی به فلزات مقاوم و ضد زنگ اشاره کرد. ازجمله این فلزات ضد زنگ می‌توان از آلیاژهای آلومینیوم، فولاد کربن پایین یا فولاد ضد زنگ و فلزات عادی که با عایق ضد زنگ کاور شده‌اند مانند زینک نام برد.

از جمله ورق‌های قابل استفاده در ساختار سینی‌ها نیز می‌توان به ورق‌های روغنی، سیاه و گالوانیزه اشاره کرد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، نوع مکان استفاده از سینی کابل در تعیین جنس آن در زمان تولید، یک عامل تعیین کننده است. برای نمونه در مکان‌هایی که احتمال فرسودگی و اکسیداسیون سینی کابل بالا باشد استفاده از آلومینیوم در تهیه و ساخت آن متداول است. از ویژگی‌های مثبت آلومینیوم در تهیه سینی کابل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سهولت در نصب
  • وزن سبک نسبت به متریال‌های دیگر
  • مقاوم در برابر فرسایش، خوردگی و زنگ‌زدگی
  • خاصیت غیر مغناطیسی آلومینیوم در جهت اتلاف جریان الکتریسیته
بیشتر بخوانید:  سایزبندی لوله فلکسیبل

نحوه انتخاب سینی کابل استاندارد

از جمله عواملی که در انتخاب سینی کابل استاندارد دخیل هستند، می‌توان به فاکتور حجم کلی و نهایی کابل‌های مصرفی در سیستم مورد نظر اشاره کرد. یعنی استاندارد سینی کابل بر این اساس است که سایز سینی مورد نظر بایستی با حجم نهایی یا قطر کابل‌ها و سیم‌های مورد استفاده تطابق داشته باشد. به عنوان نمونه سینی استاندارد برای ۷ کابل دارای قطر ۲ سانتی‌متر، سینی دارای عرض ۱۵ سانتی‌متر یا ۲۰ سانتی‌متر است.

لازم به ذکر است که سینی‌های کابل استاندارد عموما در عرض‌های ۵.۱۰، ۱۵.۲۰، ۲۵.۳۰، ۴۰.۵۰، ۶۰ سانتی‌متر و با ارتفاع ۴.۵، ۶.۸، ۱۰.۱۵ سانتی‌متر و در شاخه‌های ۲ و ۳ متری تولید می‌شوند. علاوه‌بر سایز، جنس و ضخامت ورق سینی کابل نیز باید بر حسب شرایط محیط و وزن سیم‌ها و تجهیزات مورد بهره‌برداری، انتخاب گردد.

 

فاکتورهای تعیین استاندارد سینی کابل

 

نگهدارنده سینی کابل

نگهدارنده‌های سینی کابل از مهم‌ترین تجهیزات جانبی سینی کابل استاندارد محسوب می‌شوند. نگهدارنده‌ها دارای دو نوع سقفی و دیواری هستند و وظیفه اتصال سینی کابل به دیوار یا سقف را بر عهده دارند. استفاده از نوع سقفی یا دیواری سینی بستگی به نوع و مکان استفاده از سینی کابل دارد. استاندارد سینی کابل مناسب به گونه‌ای است که بر روی نوع متریال استفاده شده برای ساخت نگهدارنده مناسب تاثیر می‌گذارد؛ یعنی بر طبق این استاندارد نگهدارنده بایستی از ترکیباتی ساخته شود که تحمل وزن سینی و کابل‌های داخلی آن‌را داشته و ضمنا در برابر فرسایش و رطوبت بسیار مقاوم باشد.

لازم به ذکر است که این تجهیزات نگهدارنده اغلب با پیچ و مهره به سینی کابل متصل می‌شوند و سپس با انکر بولت و پیچ‌های دیگر بر روی دیوار محکم می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید سیم و کابل

ویژگی استاندارد سینی کابل

سینی‌هایی که در آن‌ها استاندارد سینی کابل به خوبی رعایت شده است، دارای ویژگی‌های خاصی هستند به گونه‌ای که کیفیت بالای محصول در آن‌ها به خوبی نمایان است. کیفیت بالای محصول شامل کیفیت متریال استفاده شده در ساخت آن‌ها است. این متریال بایستی کیفیت مطلوبی داشته و تاییدیه دستگاه نظارت محصول را اخذ کرده باشند. همچنین استانداردهای مشخصی به لحاظ طولی و ابعاد کلی سینی در تولید وجود دارند که سینی‌های کابل استاندارد موظف به رعایت این ابعاد هستند.

 

ویژگی های مهم و استاندارد سینی کابل

 

از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری سینی‌های کابل استاندارد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دارای پلاک شناسایی استاندارد اعم از اطلاعات شاخه، ابعاد و وزن بر روی شاخه‌های سینی
  • آزمایش شاخه‌های سینی پیش از بسته‌بندی برای تضمین کیفیت و سلامت محصول
  • رعایت کلیه مشخصات فنی در تولید سینی کابل اعم از جنس، ابعاد و روش تولید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *