بست چنگالی چیست و چه کاربردی دارد؟

 در پاسخ به این سوال که بست چنگالی چیست در ابتدا لازم است به مقدمه ای در این زمینه اشاره کنیم. بست چنگالی گونه‌ای از اتصالات و گیره هایی است که در پروژه‌ها و صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. این تجهیزات که در اصل یک نوع از گونه‌های ابزارهای مکانیکی ساده هستند، بیشترین کارکرد را در صنایع ساختمانی دارند.این نوع بست‌ها از فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند و به‌گونه‌ای هستند که مقاومت سازه را در برابر فشارهایی که ممکن است به آن‌ها وارد شود بالا می‌برند.

بست چنگالی چیست؟

 برای آشنایی با یک موضوع، باید ماهیت آن را به درستی بررسی کرد. ما نیز برای پاسخ به اینکه بست چنگالی چیست در ابتدا ماهیت این نوع بست را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بست چنگالی در اصل گونه ای از اتصالات بوده که برای نگه داشتن لوله و اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار این بست‌ها به گونه‌ایست که یک پایه شبیه چنگک دارد که با کمک یک پیچ، درون ریل بست محکم می‌شود. کاربرد بست چنگالی افزایش ایمنی کار و محکم نگه‌داشتن انواع کابل و لوله در جای خویش و جلوگیری از تکان خوردن و حرکت آن می‌باشد. این نوع بست برای ‌اینکه مقاومت خوبی دربرابر فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود و همین‌طور در برابر عوامل تخریب زا داشته باشد، دارای یک لایه روکش گالوانیزه می‌باشد. البته کاربرد بست چنگالی تنها محدود به نگه‌داشتن لوله‌ها نمی‌شود و از بست چنگالی در زمینه محافظت نمودن از سینی کابل‌ ها، خود کابل ها و همین‌طور نردبان‌های کابل استفاده می‌شود.

کاربرد بست چنگالی

 حال برای دانستن اینکه بست چنگالی چیست، کاربرد آن را در اینجا بررسی می‌کنیم. وظیفه اصلی این نوع بست محکم کردن لوله‌ها و کابل‌ها تعیین شده است. ازآن‌جاکه ورقی که در ساخت این قطعات بکار می‌رود، از قدرت و استحکام بالایی برخوردار است، باعث می‌شود که وقتی فشار زیادی به این نوع بست‌ها وارد می‌شود، از شکستگی آن‌ها جلوگیری شود. به‌همین دلیل است که بست هایی که با فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند را از جمله مقاوم‌ترین و محکم‌ترین قطعات فولادی به حساب می‌آورند که به‌عنوان یک نگهدارنده قوی و بسیار خوب محسوب می‌شود. همچنین مثلا در یک پروژه، طبق تشخیص کارفرما و مهندسان مربوطه، لوله‌ها می‌توانند از دو مسیر عبور کنند، یکی روی دیوار و یکی هم روی سقف. در عین حال کابل‌ها و لوله‌ها خودشان نمی‌توانند در مسیری که تعیین‌شده است چفت و قفل شوند. و در این‌جا نیاز به تجهیزاتی خواهیم داشت که محافظت از آن‌ها را تضمین کند و بست چنگالی کارکرد خود را در این‌جا نشان می‌دهد. این نوع بست‌ها براساس استانداردهایی که در دنیا تعیین‌شده است به دو شکل ISO و BS تولید می‌شوند و در بازار عرضه می‌گردند.

بیشتر بخوانید:  نحوه اجرا و نصب سینی کابل روی سقف و دیوار

انواع بست چنگالی

در اینجا با اشاره به انواع بست چنگالی، سعی در پاسخ به سوال بست چنگالی چیست خواهیم داشت. بست‌های چنگالی با توجه به نوع گالوانیزه ای که در آن‌ها به‌کار رفته است، به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شوند. نوع سرد بست‌های چنگالی با محیط‌های مرطوب سازگاری ندارد. همچنین امکان خط افتادن یا خراب شدن این نوع بست در فضای باز وجود دارد. اما نوع گرم بست چنگالی به‌خاطر ویژگی‌هایی که در آن به‌کار رفته است، حتی در محیط‌های مرطوب هم از قدرت و استحکام بالایی برخوردار است.

همچنین علاوه‌بر انواع بست‌های چنگالی با توجه به نوع گالوانیزه آن‌ها، از لحاظ سایزبندی نیز انواع مختلفی از این بست‌ها وجود دارد هرکدام از این اندازه‌ها در محدوده‌ی مشخصی کاربرد دارند. همین طور بست چنگالی به‌طورکلی به دو نوع ساده و عایق دار تقسیم می‌شوند.

بست‌های چنگالی ساده در جهت محافظت و هدایت سیم و کابل در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌همین خاطر هم انتخاب صحیح این نوع بست ها اهمیت زیادی دارد. باید به‌خاطر داشته باشیم که اگر به بست چنگالی ساده بیش‌از ظرفیتش بار تحمیل کنیم باعث می‌شود که بست شکسته شود و حتی تأسیسات نیز آسیب ببینند و برای همین باید متناسب با ظرفیت بست از آن استفاده کرد. بست‌های چنگالی ساده در تأسیسات ساختمانی و صنعتی کاربردهای زیادی دارند. مثلاً هنگامی که از این نوع بست‌ها هنگامی استفاده می‌کنیم، دیگر نیازی به جوشکاری تأسیسات یا سوراخ کردن وجود ندارد، چراکه خود این نوع بست به‌خوبی این وظیفه را انجام می‌دهد. از ویژگی‌های بست‌های ساده می‌توان به صرفه‌جویی در زمان، نیاز به سرمایه کم‌تر، بالا بردن سطح ایمنی در کار، کاهش صدمات مالی و جانی و همین‌طور محافظت کردن از کابل‌ها و لوله‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  کابل آلومینیومی زمینی

نوع دیگری از بست‌های چنگالی، بست چنگالی عایق دار محسوب می‌شود. بست چنگالی عایق دار در تأسیسات گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرد. این بست‌ها دارای یک نوع پوشش حفاظتی هستند و به‌همین خاطر برای کابل‌های برقی انتخاب مطلوبی به حساب می‌آیند. بست چنگالی عایق دار نیز کارکردی شبیه به سایر بست‌ها داشته و به‌منظور محکم کردن و بدون حرکت نگه‌داشتن کابل‌ها و لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این دلیل که این بست‌ها دارای یک پوشش عایق دار هستند باعث می‌شود که دارای ایمنی بیشتری برای استفاده به‌عنوان بست کابل‌های برق باشند؛ ضمن اینکه با مقاومت بالا در برابر رطوبت و خوردگی، منابع آسیب به کابل و لوله‌ها می‌شوند.

تفاوت بست چنگالی با سایر بست ها

 در انتها برای آشنایی خوانندگان با پرسش بست چنگالی چیست، اقدام به مقایسه بست چنگالی با سایر بست‌ها می‌کنیم. بست چنگالی شکلی شبیه به چنگک دارد و برای نگه‌داری لوله‌ها و کابل‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. این بست در دو نوع معمولی و عایق‌دار ساخته می‌شود و با استفاده از آن‌ها دیگر نیازی به جوشکاری وجود ندارد.

نوع دیگر بست، بست تک‌پیچ نامیده می‌شود که از آن‌ها در لوله‌های فلزی و پلیمری استفاده می‌شود. بست‌های تک پیچ اغلب از ورق‌های فلزی با ضخامت دو میلی‌متر، ساخته می‌شوند. نوع سوم، بست فلزی عایق دار نام دارد. این نوع بست دارای مقاومت و استحکام بالا دربرابر زنگ‌زدگی و خوردگی می‌باشد. در بست فلزی عایق دار نیز از بدنه‌ی گالوانیزه استفاده‌شده است و روکش آن‌هم از نوع پلاستیک است. نوع بعدی، بست پایه‌دار می‌باشد که یکی از معروف‌ترین بست‌ها برای پشتیبانی از انواع لوله‌ها محسوب می‌شود. قسمت پایه در بست‌های پایه‌دار معمولاً از جنس فلز ساخته می‌شود و قسمت نگه‌دارنده آن نیز از جنس پلیمر می‌باشد. بست پایه‌دار دربرابر الکتریسیته، اسید گاز، آب شور و حرارت از استحکام بالایی برخوردار است همچنین این نوع بست، در چهار نوع یک‌طرفه، دو طرفه، عایق‌دار و بدون عایق و همین‌طور در دو رنگ مشکی و سفید ساخته و عرضه می‌شود. بست دیگری نیز که در این‌جا مورد اشاره قرار می‌گیرد، بست فلزی شیلنگ می‌باشد که در صنایع لوازم خانگی و پروژه‌های حرفه‌ای کاربردهای زیادی دارد. از بست فلزی شیلنگ برای متصل کردن شلنگ‌ها در مکان‌های موردنظر استفاده می‌شود و به‌همین خاطر با وجود این بست ها، هنگامی‌که از درون شلنگ، مایعات عبور می‌کنند شلنگ از جای خود کنده نمی‌شود و بست فلزی شیلنگ جلوی فشار و لرزش را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  بهترین برندهای سیم و کابل ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *