نحوه کابل کشی روی سینی کابل

نحوه کابل کشی روی سینی کابل جز مهم‌ترین فرآیندها در صنعت کابل کشی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه کابل‌ها در انواع متفاوتی تولید می‌شوند و هر کدام کاربرد و ویژگی‌های خاصی دارند، رعایت اصول کابل کشی اهمیت زیادی دارد. یکی از روش‌های کابل‌کشی در پروژه‌های بزرگ، استفاده از سینی کابل به جای کانال‌های زیر زمینی است. سینی کابل را می‌توان به صورت افقی در زیر سقف و یا به صورت عمودی داخل رایزرها جهت تقسیم کابل‌ها از کنتور یا تابلوی توزیع به طبقات، واحدهای مربوطه و یا مصرف کننده‌های الکتریکی مورد استفاده قرارداد. استفاده از سینی کابل جهت کابل کشی مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نظم دهی به سیم و کابل‌ها است.

کابل کشی روی سینی کابل

یکی دیگر از مزایای سینی کابل، افزایش طول عمر کابل‌ها از طریق محافظت از آن‌ها در برابر آسیب‌های مکانیکی مانند خم شدن یا خوردگی می‌باشد. بنابراین نحوه کابل کشی روی سینی کابل و اجرای صحیح آن اهمیت ویژه‌ای دارد. نحوه کابل کشی روی سینی کابل باید به گونه‌ای اجرا شود که به راحتی بتوان مسیر هر کابل را تشخیص داد. همچنین در صورت بروز هرگونه نقص باید بتوان به راحتی کابل معیوب را جدا کرده و تعویض کرد.

محدودیت کشش کابل‌ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که در کابل کشی بر روی سینی کابل باید مورد توجه باشد، محدودیت کشش کابل است. به طور کلی انواع مختلف کابل‌ها دارای محدودیت کشش بوده و به همین علت باید در انتهای مسیر کابل کشی از یک دینامو متر استفاده شود. با استفاده از دینامو متر می‌توان اطمینان حاصل کنید که کابل بیش از حد استاندارد کشیده نشده است. همچنین کابل‌ها باید با یک سرعت ثابت کشیده شوند. با استفاده از دینامو متر می‌توان میزان کشش کابل را به درستی تنطیم کرد. اطلاعات دقیق مربوط به حداکثر میزان کشش و سرعت کشش کابل را باید از سازنده کابل دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:  تفاوت سینی کابل و نردبان کابل

خرید سینی کابل - برق یاسین

تخفیف ویژه خرید عمده سینی کابل و اتصالات سینی کابل در برق یاسین

بستن کابل روی سینی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا از سینی کابل جهت کابل کشی استفاده شود، جلوگیری از جابجایی کابل‌ها است. فاصله بین اتصال دهنده و کابل نباید بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد. هنگام نصب کابل باید فاصله بین گره‌های کابل و اتصالات چک شود. علاوه بر این بعد از نصب نیز این فاصله باید مجددا کنترل شود. کابل‌ها معمولا با استفاده از گیره‌های کابل یا اتصالات کابل بر روی سینی کابل بسته می‌شوند. به طور معمول کابل‌ها با هر بار چرخش عمودی، حدود ۴۵۰ میلی متر بسته می‌شوند. کابل‌ها در عین حال که باید محکم شوند، نباید دچار آسیب دیدگی شوند.

کابل کشی روی سینی کابل

نصب عمودی کابل‌ها بر روی سینی

در کابل کشی بر روی سینی کابل به روش عمودی، اتصال دهنده‌ها باید توانایی مقاومت در برابر وزن کابل‌هایی که نصب شده اند، را داشته باشند. در روش نصب عمودی، کابل‌ها باید طوری پشتیبانی شوند که وزن کابل‌ها موجب آسیب دیدن خود کابل، سینی و نردبان کابل نشود. بدین منظور بهترین روش نصب در این حالت این است که بست‌های کابل‌ها را روی پله‌های نردبان به طور متناوب قرار داده تا وزن کابل به صورت مساوی در طول نردبان پخش شود.

اقدامات ایمنی در فرآیند کابل کشی روی سینی

با توجه به اینکه کابل کشی جز عملیات‌های حساس و پیچیده می‌باشد، رعایت قواعد و اقدامات ایمنی به منظور کاهش ریسک ضروری است. قطعات اصلی که در کابل کشی روی سینی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل رادهای رزوه دار بلند، سی چنل یا یونسترات‌ها و سینی کابل می‌باشد. این قطعات باید در سخت‌ترین نقاط فلزی سازه نصب شوند تا از ریزش احتمالی و خطرات ناشی از آن جلوگیری شود. همچنین در نحوه کابل کشی روی سینی کابل باید از پوشش‌های فلزی یکپارچه بر روی سینی کابل استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:  کابل AWG چیست؟

این پوشش‌ها قطعاتی هستند که کابل‌های نصب شده بر روی سینی را از عوامل محیطی مختلف مثل گرد و غبار، اشعه‌ی خورشید و رطوبت حفظ می‌کنند. هرچند به طور معمول سینی کابل در شرایط عادی نیازی به تعمیر و نگهداری چندانی ندارد اما بازرسی از سینی کابل به عنوان بخشی از برنامه نگهداری تجهیزات الکتریکی توصیه می‌شود. سینی کابل باید توسط افراد متخصص بررسی شود و اتصالات مربوط به پیچ و مهره‌ها به طور منظم چک شود. تمام اتصالات در نواحی حساس باید بررسی شوند تا اگر شل بودند، محکم شوند.

نحوه کابل کشی روی سینی کابل

نکات مهم در مورد استفاده از کابل‌ها

در در ارتباط با نصب کابل بر روی سینی باید به چندین نکته توجه کنید.

• اتصالات مربوط به کابل نباید خیلی محکم بسته شوند.
• کابل‌هایی که به صورت دسته‌ای توسط بست محکم می‌شوند، باید بتوان با مقاومت کمی آن‌ها را جابجا کرد.
• برای نگهداری کابل شبکه و کابل فیبر نوری باید از بست مخصوص استفاده کرد و نمی‌توان از بست مخصوص کابل قدرت استفاده کرد.
• بست نگهدارنده کابل باید ضخامت مناسبی داشته باشد و خیلی نازک نباشد؛ چراکه ممکن است پاره شده و کابل‌ها باز شوند.
• حداقل شعاع خمش کابل‌ها نباید کمتر از مقدار تعیین شده توسط شرکت سازنده کابل باشد. تولید کنندگان معمولا شش تا هشت برابر قطر کابل را به عنوان شعاع خم شدن آن در نظر می‌گیرند.
• تعداد مشخصی برای میزان کابل‌های مجاز در هر دسته وجود ندارد. اما به طور معمول بین ۴ تا ۸ کابل در هر دسته نگهداری می‌شود، که با توجه به قطر کابل‌ها و نوع آن‌ها این تعداد می‌تواند متغیر باشد.
• در صورتی که کابل‌های مربوط به برق و مخابرات در یک سینی کابل و در مجاورت یکدیگر نصب شده باشند، لازم است تا از هم تفکیک شوند.
• برای مواردی که ممکن است انبساط حرارتی وجود داشته باشد، باید اتصالاتی که در سینی کابل یا نردبان وجود دارد، به اندازه کافی امکان بسط‌پذیری داشته باشند. این کار با یک حلقه در کابل در موقعیت اتصال انبساط حاصل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  اتصالات سینی کابل

مشکلات مربوط به کابل کشی روی سینی کابل

در عین رعایت نکات ایمنی در نحوه کابل کشی روی سینی کابل، باز هم امکان رخ دادن خطاهای غیر قابل پیش‌بینی وجود دارد. دو مورد از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در اجرای نحوه کابل کشی روی سینی کابل با آن مواجه شوید شامل:

✖️اثرات الکترومکانیک: یکی از خطاهای پیش بینی نشده وقوع اتصال کوتاه است. در حین اتصال کوتاه ممکن است جریان ایجاد شده حتی به چندین هزار آمپر برسد که بسیار خطرناک است. این جریان الکتریکی بالا توانایی تولید میدان مغناطیسی بزرگی را دارد که همین میدان می‌تواند نیروی مکانیکی زیادی تولید کند. این نیرو می‌تواند موجب جابجایی کابل‌ها شود؛ بنابراین باید مهار مناسبی جهت جلوگیری از حرکت و اسیب دیدن کابل‌ها در نظر گرفته شود.

✖️مهار کابل‌هایی با قطر بالا: بهترین گزینه جهت مهار کابل‌هایی با قطر بالا، در نظر گرفتن بست کابل است. امکان دارد که مقداری از این نیرو از طریق بست کابل به نردبان یا سینی کابل منتقل شده و خود موجب آسیب رساندن به سیستم محافظ شود. لازم است تا متخصصین مقدار نیروی وارده بر سینی کابل را به طور دقیق محاسبه کرده و میزان تاثیر آن را تعیین نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *