نصب سینی کابل

در حال حاضر استفاده گسترده از سینی کابل در هدایت و مدیریت کابل‌کشی در سازه‌ها و صنایع متعدد بسیار متداول شده است. همراه با این رشد فزاینده در مصرف؛ آگاهی از چگونگی و مراحل نصب این تجهیزات اهمیت زیادی پیدا می‌کند. زیرا قطعا استانداردهای متعددی برای نصب صحیح و بی‌خطر آن‌ها وجود دارد که رعایت آن‌ها برای دستیابی به بازدهی مورد نظر و مطلوب الزامی است.

برای نصب صحیح سینی کابل، لازم است پیش از نصب پارامترهایی را مد نظر داشت که از جمله مهم‌ترین آن‎ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
✅ نصب افقی سینی کابل
✅ نصب سینی کابل در زیر سقف‌های کاذب و کف‌پوش‌ها
✅ استفاده از درپوش سینی کابل برای جلوگیری از آسیب به کابل‌ها
✅ رعایت تعداد صحیح ساپورت‌ها و فاصله آن‌ها از هم برای تحمل وزن سینی
✅ استفاده از بست سینی کابل برای ثابت‌سازی محل کابل‌ها بر روی سینی

نصب سینی کابل

همچنین استفاده از نصب سینی کابل به صورت اصولی و استاندارد دارای مزایای زیادی است؛ از جمله این مزایا موارد ذیل قابل ذکر است:

🔹 افزایش ایمنی سیستم کابل‌کشی
🔹 جلوه بصری و زیبایی کابل‌کشی
🔹 جلوگیری از خطرات انسانی ناشی از تماس با برق
🔹 نگهداری و تعمیرات راحت‌تر کابل و سیم
از این‌رو ضمن یادآوری مزایا و رعایت نکات گفته شده در نصب سینی برق؛ در مقاله پیش‌رو به دنبال آن هستیم تا به نحوه و مراحل صحیح نصب سینی کابل بپردازیم.

خرید سینی کابل - برق یاسین

تخفیف ویژه خرید عمده سینی کابل و اتصالات سینی کابل در برق یاسین

نحوه نصب سینی کابل

نحوه نصب سینی کابل در سازه‌های مورد نظر فارغ از نوع کاربری سازه؛ نیازمند تهیه و طراحی نقشه‌های دقیق برای این امر مهم است؛ زیرا هر گونه خطا و سهل انگاری در این امر می‌تواند بهره‌وری مناسب سیستم را با مشکل مواجه کند. از همین‌رو در زمان نصب سینی برق؛ بایستی کلیه محدودیت‌های کابل‌ها اعم از کشش، حداقل شعاع خمش و فشار دیواره‌های جانبی در نظر گرفته شوند. نکته قابل توجه دیگر در زمان نصب؛ توجه به محدودیت‌های طراحی کابل و محدودیت‌های اجرایی هنگام نصب است. لذا هر گونه اهمال یا برنامه‌ریزی نامناسب در مورد نحوه نصب سینی برق باعث‌عدم حفاظت کافی از سیم‌ها و کابل‌های موجود شده و احتمال آسیب و خطرات آتی در این خصوص را نیز افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید:  اتصالات سینی کابل

از پارامترهای بسیار مهم و قابل توجه در زمان نصب سینی کابل باید به موارد ذیل اشاره کرد:

✔ میزان مقاومت سینی‌ها در برابر آتش‌سوزی، اشتعال و احتمال سرایت حریق بین سینی‌های مجاور یکدیگر
✔ توجه به میزان تنش و لرزش‌های محلی به عنوان یک فاکتور مهم در طراحی سینی‌های کابل مناسب با این مکان‌ها
✔ رعایت فاصله مناسب و استاندارد محل نصب سینی با تاسیسات مکانی
✔ منظور کردن امکان تغییرات آتی و احتمالی معماری محل؛ در مکان انتخابی نصب سینی کابل
✔ رعایت نحوه ساپورت‌گذاری
✔ نحوه قرارگیری درست کابل‌ها در داخل سینی برای ممانعت از گره خوردن کابل‌ها در هم

دستورالعمل‌های لازم در نصب سینی کابل

مهم‌ترین دستورالعمل لازم الاجرا در نصب سینی کابل؛ طراحی و نصب آن بر اساس NEC ماده IEC61537.۳۹۲، NEMAVE1, است. ضمنا دنبال کردن شیوه‌های کاری ایمن که شرح آن در NEPA70E, NEMAVE2 آمده است نیز ضرورت دارد. یک نکته بسیار مهم در این خصوص این است که نصب سینی‌های کابل لازم است حتما از طریق یک تکنسین امور برقی که به طراحی، امور مربوط به ایمنی و استانداردهای لازم برای نصب آگاه است صورت پذیرد.

نحوه نصب سینی کابل

مراحل نصب

نصب سینی کابل از طریق مراحلی قابل انجام است؛ که به ترتیب ذیل در ۵ مرحله به تفکیک آورده می‌شود:

مرحله ۱: بررسی نوع کابل

اولین گام در مراحل نصب سینی کابل بررسی نوع کابل برای انتخاب جنس سینی متناسب با آن است. انتخاب نوع یا جنس سینی برای کابل‌های مختلف به صورت ذیل است:
◀ انتخاب نردبان کابل یا سینی کابل مشبک و مجهز به تهویه هوا برای کابل‌های برق فشار قوی به دلیل ایجاد حرارت زیاد در این کابل‌ها در اثر عبور جریان برق
◀ استفاده از سینی‌های بدون پانچ برای کابل‌های مخابراتی، کابل‌های شبکه و کابل‌های انعطاف‌پذیر
◀ استفاده از هر نوع سینی استانداردی برای کابل‌های شبکه و دیتا
◀ انتخاب سینی کابل ساده و بدون پانچ برای کابل‌های فیبر نوری

بیشتر بخوانید:  استاندارد سینی کابل

مرحله ۲: نصب سیستم پشتیبانی تجهیزات

سینی کابل به دو صورت سقفی و دیواری قابل نصب است. نوع نصب بستگی به نوع کابل‌ها، نوع استفاده و مکان کاربری دارد. به منظور پشتیبانی سینی کابل بر روی دیوار محل نصب از براکت استفاده می‌شود. براکت در واقع نوعی ساپورت سینی کابل به صورت افقی است که از یک سر دارای پلیت؛ به دیوار مکان مورد نظر نصب می‌شود. لازم به ذکر است که ابعاد و سایز براکت‌ها بستگی به سایز و وزن سینی کابل دارد که بر روی آن قرار داده می‌شود. اغلب براکت‌ها از طریق انکر بولت و رول بولت به دیوار نصب شده و سپس سینی کابل بر روی آن‌ها قرار داده می‌شود.

آموزش نصب سینی کابل

مرحله ۳: نصب شاخه‌های سینی کابل

پس از نصب ساپورت یا پشتیبانی سینی کابل در محل مورد نظر؛ نوبت به نصب شاخه‌های سینی کابل است. اگر در زمان نصب سینی کابل؛ شاخه‌های سینی به گونه‌ای قرار داده شوند که تکیه‌گاه در میانه سینی قرار بگیرد این نوع چیدمان میزان مقاومت و استحکام سینی را افزایش خواهد داد. در این مرحله یک شاخه از سینی کابل را بر روی دو قطعه براکت قرار داده و لازم است که انتهای هر شاخه مستقیما بر روی تکیه‌گاه نباشد.

مرحله ۴: جداسازی کابل‌ها

برای تفکیک انواع سیم و کابل در نصب سینی می‌توان از دیواره جدا کننده یا دیوایدر در داخل سینی بهره گرفت. در واقع استانداردی وجود دارد که بر اساس آن؛ استفاده از دیوایدر برای کابل‌های بالای ۶۰۰ ولت که در یک سینی کابل قرار داده می‌شوند الزامی است. این استاندارد NEC318-6 (F) نامیده می‌شود. در زمان استفاده از کابل‌های MC با ولتاژ پایین‌تر از ۶۰۰ ولت همراه با کابل‌های دیگر ۶۰۰ ولت و کمتر نیازی به استفاده از جدا کننده در سینی کابل نیست. لازم به تذکر است که جنس دیوایدر باید با جنس سینی کابل یکسان بوده و ارتفاع آن نیز بایستی با ارتفاع لبه سینی تطابق داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  خمکاری سینی کابل

مرحله ۵: بررسی محدودیت‌های فضای نصب

بررسی محدویت‌های نصب سینی کابل در مکان مورد استفاده پیش از نصب الزامی است. از این حیث لازم است که مکان مورد نظر برای نصب به جهت تناسب با ابعاد سینی؛ مورد بررسی قرار گیرد. همچنین رعایت فضا یا فاصله مناسب برای دسترسی به کابل‌ها پس از نصب سینی و تجهیزات پشتیبانی آن ضروری است.

از دیگر نکات مربوط با محدودیت‌هایی که لازم است در زمان نصب در نظر گرفته شود؛ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
◀ رعایت شعاع خمش بیشتر برای سهولت در نصب کابل‌ها در زمان استفاده از چندین کابل متعدد در سینی
◀ رعایت شعاع خمش ایده‌آل جهت اتصالات سینی (این شعاع برابر با شعاع خمش و انعطاف‌پذیری کابل‌های موجود در سینی است).
◀ رعایت شعاع اتصالات سینی (این شعاع برابر یا بزرگتر از حداقل شعاع خم شدن بزرگترین کابل داخل سینی است).

کلام پایانی

در پایان لازم است که بدانیم امروزه استفاده از سینی کابل به دلیل مزایای بسیاری که در سیستم‌های برق دارد؛ بسیار مورد توجه است و کاربری آن رو به فزونی رفته است. برای افزایش بهره‌وری مصرف در زمان نصب سینی کابل لازم است به استانداردهای موجود در این زمینه توجه داشت و بر اساس آن‌ها اقدام به راه‌اندازی و نصب صحیح از طریق پیمانکار کارآزموده و متبحر در این حوزه کرد؛ در غیر این صورت نه تنها بازدهی خاصی برای این کار به دست نخواهد آمد که امکان بروز آسیب و خطرات بعدی را نیز افزایش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *